Na silnicích denně potkáte spoustu kamionů a náklaďáků. Jezdí sem a tam a převážejí nejrůznější materiál nebo zboží. Některé cestují i stovky či tisíce kilometrů. Nabízí se však otázka, proč je mezinárodní kamionová doprava stále používaná, když máme přece spoustu jiných. Letecká doprava je například mnohem rychlejší, železniční zase spolehlivější. Přesto žádná z nich nedosahuje popularity té nákladní.
Má to samozřejmě několik zásadních důvodů. Tím prvním je cena. V porovnání k výkonu je mnohem levnější než letecká nebo železniční. Pro mnoho firem je to ten snad nejdůležitější rozhodující faktor. Koneckonců, pokud chtějí mít zisk, musí náklady udržet na co nejnižší úrovni.
Není to však jediný důvod. Tím dalším je velká flexibilita a jednoduchost vypravení, ať už se to týká času nebo cesty, kterou se nákladní vůz ubírá ke svému cíli. Prakticky totiž stačí jen naložit náklad a řidič může jet. Žádné další procedury nejsou potřeba.
Pokud se vyskytne překážka na cestě, lze ji snadno objet, případně zvolit vhodnější trasu. A možnost výběru z mnoha cest je další věcí, která je oceňována. Je možné totiž trasu upravovat podle ročních období, podmínek na silnici i dopravní situace.
Už jen pro výše uvedené důvody je vysoce ceněná, je tu však i další faktor. Tím je fakt, že lze náklad dovést přímo do cíle, aniž by bylo nutné jej překládat, jako je tomu například u železniční, lodní či letecké dopravy, kdy je potřeba věci pomocí právě nákladního automobilu dopravit z nádraží, přístavu či letiště do cílového místa. To samozřejmě předpokládá, že vše bude logisticky zvládnuto jak na straně řidiče, tak i na straně druhé. Navíc překládka, zvláště u velkých nákladů, je i časově a fyzicky náročná. Jsou na ni také potřeba lidé, přičemž pokud použijeme pouze kamion, pak stačí vykládat a nakládat jen jednou.
Zapomenout nesmíme ani na přizpůsobivost. Ve své podstatě je možné přívěs upravit přesně podle potřeb daného nákladu. Pokud potřebuje například chlad, zapojíme mrazicí vůz. Také velikost je velmi variabilní, opět přesně podle potřeby.
Je tedy jasné, že v současné době se jedná o nejlepší, byť ne zrovna nejekologičtější a mezi lidmi nejoblíbenější způsob dopravy. A v dohledné době to nevypadá, že se na tom něco změní.