Marketingová komunikace – lze ji chápat ze dvou následujících hledisek:
· Širší pojetí – jedná se o veškerou plánovanou i neplánovanou komunikaci, která se projevuje ve všech bodech kontaktu organizace se zákazníkem (spadá zde tedy vnímání značky, cena, reklama, chování zaměstnanců, tradice firmy, distribuce…).
· Užší pojetí – jedná se o marketingový komunikační mix.
Komunikační proces = výměna informací (sdělení) mezi zdrojem (výrobce), který určuje, jaké sdělení bude vysíláno, a jakým způsobem bude zakódováno, aby prostřednictvím médií správně oslovilo příjemce (zákazníka) a vyvolalo jeho pozitivní reakci. Je však potřeba dávat pozor na případné komunikační šumy.
Omezující faktory mezinárodního komunikačního procesu:
· image tvůrce komunikačního sdělení,
· konkurence způsobující střety komunikačních poselství mnoha podniků,
· selektivní vnímání příjemce,
· bariéry místa vzniku a dopadu poselství,
· kulturní odlišnosti jednotlivých trhů.
Faktory ovlivňující výběr komunikačního nástroje:
· ekonomický rozvoj země,
· sociální struktura společnosti,
· míra gramotnosti země a úroveň vzdělání,
· kulturní prostředí (jazyk, náboženství, etika, morálka),
· stupeň nacionalismu,
· pokrytí země médii,
· legislativní omezení forem marketingové komunikace (jedná se o nejčastější problém),
· mezinárodní akceptování obchodní značky…
Legislativní omezení – je nutné dávat pozor na reklamy určené pro děti, na srovnávací reklamy, na regulaci reklamy, na omezení v oblasti loterií či soutěží, na povinnost užívání úředního jazyka, na etické kodexy.
Rozlišujeme 3 typy komunikace:
· Nadlinková komunikace (ATL) – využívá klasická média, tedy reklamu.
· Podlinková komunikace (BTL) – využívá netradiční média, jako jsou public relations, direkt marketing, podpora prodeje nebo sponzoring.
· Komunikace přes čáru (TTL) – jedná se o kombinaci předchozích.