Rozměr kol na našich autech je sice jen technický parametr, ale i tak sledujeme, jak podléhá módě a trendům dnešní doby.
V 60. letech se velké rozměry opouštěly a ráfky se výhradně zmenšovaly, protože se začala zlepšovat kvalita silnic a stále méně hrozilo, že malá kola zůstanou v nějaké díře. Díky zmenšování se mohlo začít prosazovat například odlehčení neodpružených hmot i snížení setrvačnosti kol. Tento trend na tehdejší dobu přinášel obrovské výhody v podobě pérování tlumičů.
V dnešní době, kdy převládají silné motory, rostou nároky nejen na ovladatelnost automobilů, ale také na ráfky z lehkých slitin a nízkoprofilové pneumatiky. Velká kola se tak stávají nejen designovým doplňkem, nyní jsou však již z technického hlediska nutností. Někteří výrobci dnes už na trhu představují dokonce dvacetipalcové ráfky. Jsou takto velká kola opravdu nutností? Je hned několik pro a proti, která nám přinášejí.
Pro
· Velká kola nám zajistí lepší ovladatelnost auta nejen při vysoké rychlosti, ale i prudších manévrech a průjezdy zatáčkami. To vše díky nízké bočnici, která lépe odolává příčným silám a méně se deformuje.
Proti
· Mají však i negativní poznatky. Větší kola totiž mají i vliv na spotřebu paliva.
· Dalším omezením je přenos rázů na nerovnostech. Bočnice se nechce příliš deformovat a pružit, a tak vymrští celé těžké kolo do pohybu, které má pak snahu přetlačit pružinu i tlumič. Z toho vyplývá, že čím více pohybu je mu dovoleno, tím prudčeji při návratu dolů plácne o zem. To vše v kabině auta vnímáme velmi zřetelně.
· Další výhrada patří brzdění a hluku s tím spojeným. Široká pneumatika se o vozovku tře větší plochou, tudíž hlasitěji.
· S většími koly přicházejí i tužší tlumiče, které přenášejí do karoserie více vibrací.
Ano nebo ne?
Z hlediska jízdní dynamiky mají větší kola výhody. Zlepšují nejen boční dynamiku vozu, směrovou stabilitu, preciznost řízení, ale i reakci vozu na volant. Jejich použití však dává smysl jen u adekvátně naladěného podvozku. Kdo jezdí rád rychle, neudělí s velkými rozměry chybu. A my ostatní se budeme raději držet při zemi.